24آوریل 2024- یک مطالعه ی اخیر ارتباط قابل توجهی را بین کاهش حساسیت به انسولین و ایجاد آلبومینوری، یک نشانگر کلیدی آسیب به کلیه، در افراد مبتلا به دیابت نشان داد. این یافته در مجلهDiabetes, Obesity and Metabolism  منتشر شد.

این مطالعه در میان بزرگسالان بومی آمریکای جنوب غربی برای بررسی ارتباط بین عملکرد و ترشح اندازه‌گیری شده ی انسولین قبل از شروع دیابت و ایجاد آلبومینوری متعاقب آن پس از شروع دیابت انجام شد. این تیم به رهبری دکتر میه ویلیگ به طور دقیق ترکیب اولیه ی بدنی، حساسیت به انسولین در سطوح مختلف تحریک انسولین و ترشح انسولین را در مجموع 170 شرکت کننده که در نهایت به دیابت مبتلا شدند، ارزیابی نمودند.

در طی یک دوره پیگیری متوسط 13.6 سال، تقریباً 48٪ از شرکت کنندگان به آلبومینوری مبتلا شدند که نشان دهنده ی نارسایی کلیوی است. افراد مبتلا به آلبومینوری در مقایسه با افرادی که دفع آلبومین نداشتند، از نظر ویژگی های جمعیت شناختی مانند سن، جنس و درصد چربی بدنی مشابه بودند. با این حال، حساسیت آنها به انسولین به طور قابل توجهی پایین تر بود، به ویژه در سطوح تحریک انسولین زیر حداکثر و حداکثر.

تجزیه و تحلیل بیشتر ارتباط قانع کننده ای را بین حساسیت کمتر به انسولین و افزایش خطر ابتلا به آلبومینوری نشان داد. همچنین، شرکت‌کنندگانی که سطوح حساسیت به انسولین پایین‌تری داشتند، در مقایسه با افرادی که سطوح حساسیت بالاتری داشتند، 51 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلبومینوری بودند. این نشان می دهد که اختلال در سیگنال دهی انسولین ممکن است نقش مهمی در پاتوژنز پروتئینوری ایفا کند که نشانه آسیب به کلیه در دیابت است.

این مطالعه بر نقش حیاتی حساسیت به انسولین در سلامت کلیوی در میان افراد مبتلا به دیابت تاکید می‌کند، در حالی که ترشح انسولین ارتباط معنی‌داری با خطر آلبومینوری نشان نداد. این یافته ها پیامدهای قابل توجهی برای مدیریت دیابت دارند و اهمیت پرداختن به مقاومت به انسولین برای جلوگیری از عوارض کلیوی را برجسته می کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/low-insulin-sensitivity-linked-to-albuminuria-development-in-diabetes-patients-study-127576